Ariadna na Naxos
Ariadna na Naxos
om2011 om2011
335
BLOG

11.08 – Wieczór operowy: Ariadna na Naxos

om2011 om2011 Kultura Obserwuj notkę 0

11.08 – czwartek – godz. 19.00 – Wieczór operowy: Ariadna na Naxos

 Zamek Królewski w Warszawie
Gościem wieczoru będzie Marek Weiss.
PROJEKCJA PRZEDSTAWIENIA OPEROWEGO:
Richard Strauss – Ariadna na Naxos(124 min.)
Reżyseria: Marek Weiss
Scenografia: Hanna Szymczak
Dyrygent: José Maria Florêncio
Wykonawcy: Katarzyna Hołysz (Primadonna – Ariadna), Aleksandra Buczek (Zerbinetta), Zbigniew Macias (Nauczyciel muzyki), Ariana Chris (Kompozytor), Patrick Bladek (Tenor – Bacchus)
Orkiestra i Chór Opery Bałtyckiej w Gdańsku
Produkcja: Mezzo 2009
Opera Richarda Straussa, Ariadna na Naxos, pierwszy raz została wystawiona w Polsce przez Marka Weissa w Operze Bałtyckiej w 2009 roku – tę właśnie inscenizację przedstawiamy Państwu w Ogrodach Muzycznych.
Ariadna na Naxos pierwotnie była jednoaktową operą – jej premiera miała miejsce w 1912 roku. Jednak cztery lata później Strauss dopisał do dzieła prolog i tak powstała opera znana nam współcześnie, składająca się z dwóch części. W pierwszej z nich jesteśmy świadkami, jak w domu bogacza trwają przygotowania do pełnego atrakcji wieczoru. Nuworysz między kolacją a pokazem sztucznych ogni pragnie zaprezentować swym gościom trywialną farsę oraz tragedię. Stwierdza jednak, że zajmie to zbyt dużo czasu i każe artystom „jakoś” połączyć te dwie sztuki. W tej części pokazane są kulisy życia operowego: dąsy primadonn, cierpienia artystów, którzy muszą iść na kompromis, i ich miłosne intrygi.
Druga część spektaklu to teatr w teatrze. Widzimy odgrywany dla bogacza i jego gości spektakl, w którym ukazany zostaje ból Ariadny, porzuconej przez kochanka. Wesoła i zalotna Zerbinetta usiłuje uświadomić Ariadnie (w niezwykle efektownej i ogromnie trudnej arii), że zapomni o cierpieniu dzięki nowej miłości. Te dwie postaci kobiece reprezentują odmienne postawy. Zerbinetta traktuje życie jako dobrą zabawę, a Ariadna – jako dochowywanie wierności zasadom. W inscenizacji Opery Bałtyckiej symbolizują one sztukę popularną i elitarną. Ariadna jest artystką, nie potrafi pogodzić się z faktem, że sztuka popularna zawładnęła masami. Mimo to nie rezygnuje ze swojego powołania i postanawia kontynuować karierę.
Chociaż akcja opery rozgrywa się w domu najbogatszego człowieka w Wiedniu, może to być również bogacz z Moskwy, Londynu czy Gdańska. To metaforyczna postać „mecenasa” artystów – kogoś, kto płaci i w zamian chce decydować o tym, jakie będzie dzieło jego protegowanego. Artyści zawsze podlegali takim mecenasom i zawsze potężnym motorem rozwoju sztuki był ich bunt wobec tej zależności. Także Opera Bałtycka postanowiła się zbuntować, w przekonaniu, że przymus zaspokajania masowych potrzeb jest dla sztuki śmiertelnym zagrożeniem. Efektem tego buntu jest nowoczesny spektakl, ze scenografią utrzymaną we współczesnej stylistyce, adekwatny do poruszanej w operze problematyki i skłaniający do refleksji.
Produkcja Opery Bałtyckiej została zaprezentowana na II Festiwalu i Konkursie Operowym pod egidą Mezzo TV w węgierskim Szeged i była transmitowana przez francuski kanał telewizyjny Mezzo TV na całą Europę.
Cena biletu:  5 zł
11. Festiwal Ogrody Muzyczne: www.ogrodymuzyczne.pl

Zobacz galerię zdjęć:

Ariadna na Naxos_
Ariadna na Naxos_
om2011
O mnie om2011

Kultura i sztuka

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura